havens en vuurtorens in Zeeland

Vuurtorens:

-- Om de zeevaart veilig te laten varen, zijn er al sinds de Romeinse tijd vuurtorens en overige bakens geplaatst langs de Nederlandse kust. Elke vuurtoren heeft zijn eigen licht, zodat je kunt zien waar je bent. De een heeft flikkerlicht, de ander een rustig soort licht. De lichten van de vuurtorens moeten ver kunnen schijnen. Door het plaatsen van spiegels en lenzen wordt de reikwijdte van de lichtbundels flink vergroot. Het licht van de vuurtoren in Westkapelle kun je op 36 kilometer (!) astand zien. Het licht van deze vuurtoren is even fel als dat van 2,6 miljoen kaarsen!
In Zeeland vindt u een 70 tal vuurtorens in diverse bouwstijlen.
Vuurtoren "De Zuiderhoofd" in Westkapelle met zijn 207 treden kunt u zelfs beklimmen! Deze toren begon haar leven als kerktoren. Mondriaan heeft deze vuurtoren vaak geschilderd.
Vuurtoren "Het Westerlicht"van Nieuw Haamstede (1837) is een van de hoogste van Nederland. Het licht van deze toren is vergelijkbaar met wel 5,2 miljoen fietslampjes en reikt wel 30 zeemijlen ver!

De vuurtoren "Nieuwe Sluis" van Breskens, gebouwd in 1867, is de oudst overgebleven gietijzeren vuurtoren van Nederland. Deze vuurtoren is altijd Belgisch eigendom geweest in Nederlands gebied en pas sinds begin 2012 in handen is van een nederlandse stichting.

Havens:
Zeeland kent veel haventjes. Van kleine haventjes die door verzanding niet meer in gebruik zijn, tot stads haventjes en grote  havens zoals die van Vlissingen en Terneuzen, waar veel handel wordt verwerkt. Dat geeft een heel ander aanblik dan de haventjes van Goes, Middelburg waar veel plezierbootjes liggen. Zierikzee is de drukste passantenhaven van Zeeland. Aan de oude haven liggen enkele "museum"schepen, die u kunt bezichtigen. Aan de Vissersdijk ligt nog een heuse scheepsrestauratiewerf waar oude scheepsbouwtechnieken nog steeds worden gebruikt. Arnemuiden heeft ook een historische werf : werf Meerman.

De grotere havens in Zeeland: Vlissingen en Terneuzen opereren vanaf 1998 opereren onder één havenschap: Zeeland Seaports. Beide havens hebben een lange geschiedenis. Zo is "de Voorhaven" in Vlissingen (momenteel gebruikt door de loodsboten) al in de Middeleeuwen gegraven! Vlissingen is met name na de bouw van de "Sloehaven" in 1964  steeds meer een haven van betekenis geworden en momenteel sterk in ontwikkeling. IN juli en augustus kunt u elke vrijdag een rondvaart door de haven maken.
De haven van Terneuzen begon zich pas te ontwikkelen na 1869. Het  sluizencomplex van Terneuzense haven is te bezoeken. Om vanuit de Westerschelde naar Gent te varen moeten de schepen door het sluizencomplex opgeloodst worden. U ziet onder andere de werking van de 18 meter diepe brugkelder. Verder kunt u genieten van een uitzicht vanaf de radartoren en  een haven rondvaart maken tussen de grote zeeschepen.